en bokhylla

 
Stolen och dalahästen på bilden har jag fått ärva av min mormor, lampan och kudden är second hand, mattan har jag fyndat på Rusta och tavlan är köpt på Fotografiska museét i storstaden!

 

Från första början har en av de mest självklara möblerna till rummet varit en bokhylla, och att köpa en nyproducerad har egentligen aldrig varit aktuellt. Bokhyllorna ute i butikerna är både vansinnigt dyra och fruktansvärt fula. Oftast får man utgå från en bokhylla, och sedan köpa till och bygga på delar för att få den i den storlek man önskar. Detta tycker jag blir väldigt fult eftersom vissa utav bokhyllans sidor då blir dubbla. Jag ville ha en både hög och bred bokhylla, så jag satte igång med att mäta och rita.

HUR DU GÖR DIN EGEN BOKHYLLA:
Efter att jag bestämt mig för hur min bokhylla skulle se ut åkte jag och min pappa till bygghandeln och köpte färdiga limfogsbrädor som var 26 cm breda. Vi bad om att få brädorna tillsågade i måtten vi önskade; 7 stycken hyllplan som var 135 cm långa och 24,5 cm djupa, och två sidor som var 210 cm höga och 26 cm breda. Att be om hjälp i bygghandeln är något alla borde göra, då vet man att allt blir rätt och rakt och jobbet hemma blir betydligt lättare.

Efter det var det bara att åka hem med brädorna på släpet, placera ut dem på golvet som den tänkta bokhyllan skulle se ut och sedan skruva ihop de olika delarna. För att skruvarna inte skulle synas så tog vi ett lite större borr och skrapade bort en del utav träet så att skruven kunde sjunka ner och inte sticka upp över träytan. När bokhyllan var hopskruvad sågade vi ut plats för golvlisten längst ner i själva ”ramen” så att bokhyllan kunde stå slätt mot väggen, spacklade igen skruvhålen och målade hela skapelsen vit. Efter ett par lager färg var det bara att bära upp bokhyllan, sätta den på plats och skruva fast den i väggen. Detta för att eliminera risken för eventuella olyckor orsakade av en fallande, extremt tung, bokhylla. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0