hur man syr en kudde

 
Nu hade jag tänkt visa er hur man kan sy kuddar på ett snabbt och enkelt vis utan att behöva vare sig knappar eller dragkedja. Innerkudden hålls fast på samma sätt som ett örngott och är därför lätt att ta av om man tröttnat på tyget eller om kudden behöver tvättas. Jag har valt att ha olika tyger på fram- och baksida för att snabbt kunna ändra utseendet i mitt rum om jag får lust.
 
För att göra ett kuddfodral till en 50x50 cm kudde behöver du:
 
 
  • två tygbitar, en 52x54 cm och en 52x75 cm
  • en innerkudde som är 50x50 cm
  • något att mäta med
  • knappnålar
  • en sax
  • symaskin och tråd
 
Börja med att klippa till två tygbitar enligt måtten ovan. Eftersom innerkudden är 50 cm bred så behövs 1 cm sömsmån på alla fyra sidor, detta har jag räknat med i mina mått! En av sidorna på kudden kommer inte att sys ihop så där behöver du sy en fåll (de ställen som är streckmarkerade på bilden). Vik in tyget 3 cm, nåla och sy med raksöm. Om tyget har en stadkant så behöver du inte sy en fåll eftersom att tyget då inte trådar sig. 
 
 
Lägg bitarna räta mot räta. Överskottet från den längre tygbiten viker du så att rätan syns och ytan blir lika stor som den mindre tygbiten. De fållade kanterna ska ligga åt samma håll (i mitt fall åt höger) och denna sida ska inte sys ihop. De andra tre sidorna nålar du och syr ihop med raksöm.
 
 
När du sytt ihop kudden så sicksackar du (gärna lite längre in än vad jag gjort) även kanterna på de tre sidorna du precis sytt ihop så att tyget inte trådar sig. När du gjort det vecklar du ut kudden, trär i innerkudden och allt är klart!

Kommentarer
Postat av: Evelina

Hej!
Vart kommer det underbara tyget med gult och grått mönster ifrån???

Ha det fint// Evelina

2013-09-30 @ 09:05:56
URL: http://marmaladys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0